Spis treści
Pojęcie transportu jest bardzo szerokie i obejmuje swym zasięgiem wiele, czasem znacznie różniących się od siebie kategorii. Dziś przyjrzymy się jednemu konkretnemu rodzajowi transportu kryjącemu się pod tajemniczym skrótem LTL.
FTL i LTL. Różnice
By wyjaśnić, czy tak właściwie jest transport LTL, powiedzmy najpierw kilka słów o pokrewnym, transporcie FTL. Nazwa jest skrótem od angielskich słów Full Truck Load, co oznacza ładunek całopojazdowy. W przypadku tego rodzaju u jednego klienta następuje maksymalny załadunek pojazdu. Używa się go w przypadku dużych partii produktów, które bez problemu są w stanie wypełnić jeden pojazd. Dobierany jest optymalny środek transportu, czy to własny, czy z użyciem zewnętrznego przewoźnika. Opracowywana jest optymalna trasa. Jest to korzystne dla przewoźników. Środek transportu jest ładowany tylko raz, po czym rozładowywany już w magazynie. Brak dodatkowych punktów na trasie jest zaletą.
Jeśli natomiast mówimy o transporcie LTL mamy na myśli Less Truck Load, czyli częściowy załadunek pojazdu ciężarowego. Taki format transportu jest zalecany dla małych partii towaru pochodzących zazwyczaj od klientów indywidualnych bądź mniejszych przedsiębiorstw. Z uwagi na fakt, że klient wynajmuje tylko miejsce ładunkowe np. na naczepie, w ramach jednego transportu przewozi się towary różnych odbiorców. Często są one później konsolidowane w magazynie centralnym. Następnie adresat może odebrać towar lub zamówić usługę transportową pod konkretny, wskazany przez siebie adres.
Cechy transportu LTL
Transport ten charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami, którym warto się przyjrzeć, zanim zdecydujemy, który rodzaj będzie dla nas najlepszy.Używając LTL lub inaczej PTL (Partial Truck Load), czyli transportu drobnicowego należy liczyć się z tym, że czas samego transportu będzie dłuższy. Zachodzi bowiem konieczność włączenia magazynów centralnych i zastosowania dodatkowych punktów i czynności przeładunkowych dla optymalizacji całego procesu. Wadą jest również to, że dość często w przypadku LTL do chodzi do uszkodzenia części ładunku. Towary o różnych gabarytach i opakowaniach skompletowane na jednym pojeździe nie gwarantują takich możliwości zabezpieczenia ładunku jak np. ładunek całopojazdowy ze ściśle przylegającymi do siebie paletami.Istnieje jednak sporo zalet transportu LTL. Wśród najczęściej wymienianych są możliwość zorganizowania transportu dla klientów chcących wysłać ładunek mający wielu adresatów. Korzystne jest też to, że można zorganizować wysyłkę np. tylko jednej palety, lub kilku. Nie ma potrzeby zamawiania całego pojazdu. Ten rodzaj przydatny jest również w sytuacji, kiedy ładunek jest zbyt ciężki, lub za duży, by skorzystać ze standardowej usługi firmy kurierskiej. Jest jednak zbyt mały, by zakwalifikować go do transportu całopojazdowego.Jak się okazuje, transport częściowy jest świetną alternatywą, szczególnie przydatną w przypadku konieczności wysyłki niewielkich partii towaru, lub pojedynczych elementów. Jednocześnie cena takiego rozwiązania jest przystępna. Warto zatem rozważyć tę opcję.