Spis treści
Internet staje się coraz bardziej istotny, i to nie tylko dla firm, które poprowadzą sprzedaż online. To tam można zareklamować swoją firmę, dać się poznać. Niezależnie od tego, czy nasze działania oparte są o sprzedaż internetową, czy nie, warto w Twojej firmie wprowadzić analitykę internetową. Dzięki niej będziesz wiedział czy działania podejmowane na Twojej stronie przynoszą oczekiwany skutek.
Czym jest analityka internetowa?
Analityka internetowa, podobnie jak każdy inny rodzaj analityki, zajmuje się gromadzeniem i przetwarzaniem danych, które następnie poddawane są analizie. Końcowym etapem dobrze przeprowadzonej analizy powinny być wnioski i rekomendacje.
Dane jakimi zajmuje się analityka internetowa to przede wszystkim ocena ruchu na stronie, oraz śledzenie działań jakie podejmują osoby odwiedzające daną stronę.
Jakie korzyści niesie za sobą wdrożenie analityki internetowej?
Podstawowym celem wdrażania analityki internetowej jest uzyskanie odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, nie tylko o to ile osób odwiedza Twoją stronę, ale przede wszystkim czego na niej szuka, i jakie działania podejmuje. Ważną informacją jest także to, jacy ludzie trafiają na Twoją stronę.
Analizując działania klientów na Twojej stronie można podejmować nie tylko działania zwiększające oglądalność treści, ale przede wszystkim wpływające realnie na sprzedaż. Analityka pozwala m.in. dopasować treści na stronie, ale także jej układ i czytelność, tak by trafiały na nią osoby przede wszystkim z określonej grupy targetowej.
Jak wdrożyć analitykę internetową?
Poprawne wdrożenie analityki może przynieść istotną poprawę sprzedaży, dlatego warto poświęcić na to trochę czasu i wysiłku. Warto przejść przez wszystkie z poniższych pięciu kroków, nie korzystać z żadnych skrótów by na ostatnim etapie osiągać najlepsze efekty.
1. Zacznij od tego by zrozumieć czym jest analityka i co może dać Twojej firmie. Ważne jest by na tym etapie poznać potrzeby wszystkich osób, które w Twojej firmie będą potrzebowały danych analitycznych z Twojej strony. Z drugiej strony trzeba zastanowić się jakie dane są dostępne, a o dostępność jakich danych trzeba się zatroszczyć w procesie wdrażania.
2. Wyznacz wskaźniki wydajności, które będą najlepiej określać cele jakie stawiasz przed Twoją stroną internetową. W sklepie internetowym np. istotne może być ile osób odwiedzających stronę dokonuje zakupu, jakie to są osoby i co różnicuje wartość ich koszyka. Dla stron firmowych ważne może być np. jakie osoby najczęściej korzystają z zakładki z kontaktem.
3. Oceń to co masz, czyli jakie dane już możesz gromadzić na podstawie posiadanych narzędzi, oraz jakie dane do tef pory były analizowane i archiwizowane. Następnie zastanów się jak je wykorzystać i o jakie dane w kolejnych krokach rozszerzać swoją bazę.
4. Wybierz narzędzia do analizy, takie które pomogą gromadzić, ale też analizować i prezentować dane. Często wdrażanie analityki zaczyna się na etapie zwykłego arkusza kalkulacyjnego, lub narzędzi dostępnych online. Tu bardzo często wybór pada na Google Analytics. Ważne jest też, by przemyśleć czy analiza internetowa ma być obowiązkiem jednego z dotychczasowych pracowników, czy lepiej zatrudnić kogoś kto będzie zajmował się wyłącznie tym tematem.
5. Korzystaj z tego co zbudowałeś. To może nieoczywisty krok, ale jeśli już mamy struktury danych, to warto je analizować, próbować weryfikować w najróżniejszych przekrojach, tak by wypracować zestaw raportów, który będzie najlepiej przedstawiał ruch na Twojej stronie.