Spis treści
Tematyka zamówień publicznych jest bardzo złożona: dotyczy współdziałania instytucji państwowych, urzędów z rynkiem usług i towarów. Zajmowanie się tą dziedziną wymaga wszechstronnej wiedzy, znajomości zagadnień z prawa zamówień publicznych i funkcjonowania służby cywilnej. Studia podyplomowe z zamówień publicznych mogą od podstaw wprowadzić w temat lub uporządkować i uzupełnić wiedzę zdobytą w praktyce.
Dla kogo są przeznaczone
Studia podyplomowe z dziedziny zamówień publicznych skierowane są głównie do pracowników administracji publicznej oraz pracowników samorządów terytorialnych oraz jednostek budżetowych takich jak szkoły czy szpitale. To właśnie te instytucje zajmują się planowaniem, udzielaniem i egzekwowaniem zamówień publicznych. Zajęcia mogą być jednak przydatne również pracownikom „drugiej strony”, czyli np. przedsiębiorcom składających oferty w tym sektorze.
Z pewnością są to także studia wskazane dla samorządowców czy polityków – osób ubiegających się o stanowiska państwowe, gdyż jednym z ich zadań będzie gospodarowanie środkami publicznymi.
Charakterystyka studiów
Zajęcia zwykle prowadzone są przez pracowników administracji publicznej, prawników i sędziów. Polegają na zgłębieniu przepisów zawartych w ustawie o zamówieniach publicznych, ale w szerokim jej kontekście. Mowa tu o stronie prawnej, etycznej, socjologicznej i o swobodzie działalności gospodarczej.
Ważną częścią tych studiów jest szczegółowe omówienie oraz przećwiczenie procedur. Słuchacze dowiadują się, jak przygotowywać oferty – ze strony zamawiającego i oferującego usługi, kontrolować przepływ środków i realizację zamówień.
Atutem udziału w studiach z zamówień publicznych jest z pewnością kontakt z praktykami, możliwość konsultacji problemów z własnej praktyki i analizowanie przykładów z codziennej pracy wszystkich słuchaczy, co znacznie poszerza wiedzę uczestników zajęć.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze
Najważniejszym aspektem dla tego rodzaju studiów są przede wszystkim wykładowcy. Teorię i ustawę można przeczytać samodzielnie, ale kluczem do zdobycia rzeczywistej wiedzy i umiejętności są warsztaty prowadzone przez doświadczonych praktyków. Warto zwrócić też uwagę na doświadczenie organizatora i wybrać tego, który przeprowadził już co najmniej kilka edycji oraz regularnie aktualizującego program i materiały.
Zamówienia publiczne to obszerna dziedzina pełna niuansów i problemów natury prawnej. Warto zdecydować się na ten kierunek chcąc zdobyć czy uporządkować wiedzę zdobytą w praktyce. Jest to możliwe tylko dzięki współpracy z praktykami, dlatego niezbędne jest przeanalizowanie ofert kilku uczelni i wybór takiej, która cieszy się największym uznaniem i może pochwalić się najdłuższym doświadczeniem.