Praca siedząca a ból kręgosłupa. Jak sobie pomóc?

Comment

Rozwiązania dla firm

 

Osoby, które spędzają wiele godzin w pracy w pozycji siedzącej, często uskarżają się na uciążliwe bóle pleców i kręgosłupa. To dolegliwości typowe dla pracy w biurze, podczas której nie ma zbyt wiele możliwości na ruch i różnego rodzaju aktywność fizyczną. Czy bólom kręgosłupa można zapobiec? W jaki sposób można je załagodzić?

 

Prawidłowa postawa

 

Aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości związanych z siedzącym trybem pracy, należy pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej postawy przy biurku. W czasie siedzenia ramiona
i plecy powinny swobodnie wspierać się o oparcie krzesła lub fotela. Stopy powinny być oparte o podłogę, a kolana zgięte pod kątem prostym.
Osoby chcące zapobiec bólom pleców powinny pilnować, aby się nie garbić ani nadmiernie pochylać do komputera. Należy też odpowiednio go wyregulować – siedzisko powinno być ustawione w taki sposób, aby monitor znajdował się na wysokości oczu. Dzięki utrzymaniu głowy prosto i patrzeniu przed siebie, mięśnie odcinka szyjnego nie będą napięte, a co za tym idzie – nie będą uciskać na kręgosłup.

 

Przerwa na spacer

 

Podczas pracy w biurze można – a nawet trzeba – uciąć sobie krótką przerwę na spacer. Nie chodzi tutaj o spacer po parku czy ulicy – tak naprawdę wystarczy samo odejście od biurka i przespacerowanie się po pokoju czy korytarzu. Takie przerwy warto robić jak najczęściej, np. co godzinę. Dzięki temu odpocznie nie tylko kręgosłup, ale również oczy, które przez wiele godzin są wpatrzone w ekran monitora.

Inne publikacje  Jak trzymać pieniądze w księgowości?

 

Ćwiczenia rozluźniające mięśnie

 

Choć dla niektórych możeBusinessman suffering from back pain to być trudne do zrealizowania, w ciągu dnia warto wykonać kilka ćwiczeń rozciągających i rozluźniających napięte mięśnie. Podobnie jak krótki spacer, takie ćwiczenia są doskonałą okazją do oderwania się od komputera. Tak naprawdę wystarczy wykonanie kilku skłonów czy przeciąganie z rękoma uniesionymi do góry, aby poczuć dużą różnicę. Warto też rozluźnić mięśnie szyi – można to zrobić, powoli poruszając głową na boki. Pomocne może okazać się nawet zaciskanie dłoni w pięść, krążenie barków czy ćwiczenia oddechowe połączone z unoszeniem i opuszczaniem rąk. Takie ćwiczenia można też wykonywać przed i po pracy – regularna gimnastyka jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na uniknięcie bólu kręgosłupa.

 

Zmiana pozycji

 

Wielogodzinne siedzenie w jednej pozycji nie wpływa dobrze ani na kręgosłup, ani na nasze samopoczucie. Dlatego od czasu do czasu warto zmienić lekko swoją pozycję – wystarczy nawet założenie nogi na nogę na kilka minut (ważne, by nie spędzać w takiej pozycji kilku godzin). Podczas takiej zmiany należy pamiętać, aby plecy były cały czas proste i opierały się o oparcie fotela.

 

Fotel z podparciem lędźwiowym

 

Chociaż nie zawsze istnieje taka możliwość, należałoby wymienić swój fotel na model posiadający odpowiednie podparcie dla lędźwiowego odcinka kręgosłupa. To zapewni przyjęcie prawidłowej postawy podczas siedzenia przy biurku, a kręgosłup będzie miał odpowiednią stabilizację. Jeśli wymiana fotela nie jest możliwa, można dokupić specjalne podparcie. Zazwyczaj takie podparcie ma miękką, bawełnianą poszewkę. Wystarczy przyczepić je do fotela lub krzesła – to łatwe, ponieważ posiada specjalne, gumowe paski (które dodatkowo są zabezpieczeniem przed zsuwaniem się podparcia).

Inne publikacje  Urządzenia do niszczenia dysków twardych

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *