Jakie koszty ponosi pracodawca przy zatrudnieniu pracownika?

Comment

Biznes Finanse

Zatrudnienie pracownika, niezależnie od typu umowy jaki będzie posiadał wiąże się z niemałymi kosztami dla pracodawcy. Wiele osób, nie jest świadomych, iż koszty pracodawcy nie dotyczą jedynie wysokości świadczenia brutto jakie wypłaca zatrudnionym, to także wszelkiego rodzaju składki.

Koszty pokrywane przez pracodawcę a pracownika

Nie od dzisiaj wiadomo, że składki ZUS potrącane są zarówno z kieszeni pracodawcy jak i samego pracownika, obecnie sytuacja ta prezentuje się następująco:

Pracodawca:

Ubezpieczenie emerytalne 9,76%
Ubezpieczenie rentowe 6,50%
Ubezpieczenie wypadkowe 1,67%
Ubezpieczenie FP 2,45%
Ubezpieczenie FGŚP 0,1%

Pracownik:

Ubezpieczenie emerytalne 9,76%
Ubezpieczenie rentowe 1,50%
Ubezpieczenie chorobowe 2,45%
Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

Całkowite koszty zatrudnienia w 2020 roku

Obecnie, wynagrodzenie minimalne znów wzrosło i wynosi ono 2600 PLN brutto. Wraz ze wzrostem kwoty wynagrodzenia, wzrastają także koszty jakie ponosi sam pracodawca, a także kwota, o którą pomniejszona jest prezentowana stawka. Przykładowo, jeśli pracodawca zatrudnia osobę w oparciu o umowę o pracę, w pełnym wymiarze godzin, całkowity koszt jaki poniesie nie wynosi proporcjonalnie 2600 PLN, a aż 3 132,48 PLN, czyli kwotę brutto powiększoną o koszty zatrudnienia – w tym przypadku 532,48PLN. Dla porównania, pracownik jako wypłatę otrzymuje jedynie 1920,62 PLN. Na tym przykładzie, bardzo łatwo uświadomić sobie, że w przypadku frustracji zarówno pracownika – że za mało zarabia, jak i pracodawcy – że koszty utrzymania są niezwykle wysokie , obydwie strony mają zupełną rację.

Inne publikacje  Czym jest jednolity plik kontrolny?

Zobacz: https://faktoria.pl/porada/koszty-pracodawcy

Samozatrudnienie

Coraz większą popularnością cieszy się samozatrudnienie. Teoretycznie, powiększanie składu firmy o nowych pracowników daje możliwości większej rozpoznawalności, szybszego rozwoju przedsiębiorstwa. W praktyce, niestety wiąże się to przede wszystkim z dużymi kosztami jakie musi ponieść pracodawca. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli mamy do czynienia z dopiero co wchodzącą na rynek firmą, nieposiadającą jeszcze zaufanych odbiorców, wiążącą się z dużo większym ryzykiem upadłości – niż w przypadku firm z wieloletnim stażem. Dlatego też, wiele osób decyduje się na formę B2B. Wiąże się to z wykonaniem usługi przez osobę samozatrudnioną, daje to możliwość rozwoju jednoosobowego często biznesu. Natomiast, zlecający usługę nie ponosi kosztów innych, niż jedynie te zawarte na fakturze.

Koszty zatrudnienia a umowa zlecenie

Obecnie, dużą popularnością, szczególnie wśród młodych osób cieszy się forma zatrudnienia na podstawie umowy zlecenie. Przede wszystkim, zasadniczą różnicą jest fakt, iż jest to umowa cywilnoprawna a co za tym idzie – w przypadku nieporozumień, sprawa zajmuje się sąd cywilny. Jest to bardzo dogodna forma zatrudnienia szczególnie dla studentów, do 26 roku życia. W tym przypadku, kwota brutto jest dla nich kwotą netto – czyli tą jaką dostają “do ręki”. W innym przypadku, kwota netto wynosi podobnie co w umowie o pracę.

Inne publikacje  Ile kosztuje Cię wydruk, czyli nowe metody optymalizacji kosztów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *